fredag 30 april 2010


Det var med tunga steg jag gick hem igår kväll. Framför mig hade jag en kväll med 110 sidor engelskt fakta text om företags mötesinköp och konsolidering av dessa ur ett globalt perspektiv. Och då jag ingår i referensgruppen hade jag inget annat val än att ta mig igenom alla dessa sidor text, deadline för återkoppling var idag. Men sida efter sida blev jag mer och mer intresserad och inspirerad. Och under tiden gick den vackra vårkvällen utanför mitt fönster över i mörker, regn och åska utan att jag knappt märkte det.

Relevant statistik och exakta siffror angående events och mötesvolymer är svårt att få fram då denna bransch är så fragmenterad. Men globalt anses branschen omsätta ca 650 Miljarder USD. Det är helt ogripbara siffror. Som jämförelse t.ex. var Sveriges BNP ca 450 Miljarder USD 2008.
Syftet med denna rapport är att bistå mötesinköpare i sina processer med konsolidering av mötesinköp. Bland annat så påvisas det att genom att samordna sina mötesinköp kan företag spara upp till 25% av sina möteskostnader. Och samtidigt öka effekten av genomförda arrangemang genom tydliga strukturer och processer. Men också vikten av att denna inköpsprocess sanktioneras och sponsras av högsta företagsledningen.

Det är främst genom att fokusera på tre områden man kan uppnå dessa besparingar; outsourcing, se över processerna och tydlig mötespolicy. Och med en tydlig och genomarbetad implementering kan man uppnå detta inom tre år.
Vill du veta mer om hur du ska skapa bättre och effektiva möten till en lägre kostnad? Håll ögon och öron öppna, vi kommer anordna en workshop angående detta. Kan du inte hålla dig? Då ar du varmt välkommen att kontakta mig direkt pandren@carlsonwagonlit.se 070-2330842
Vid tangentbordet
Pernilla Andrén